In style

Stiletto’s sub formă de canapea

Sau cum poate ajunge colecția pentru primavară-vară de la Milano, Paris și New York pe cel mai scurt și interesant traseu de pe podium pe canapeaua ta din living sau pe peretele din dormitor.

fashion-si-amenajari-interioare-3

Relația între designul de haine și designul de produs ar putea fi comparată cu o prietenie între două femei superbe, dar din filme diferite. Pentru ele e clar: relația are șanse de succes dacă fiecare își păstrează individualitatea, dar intră pe nisipuri mișcătoare atunci când una dintre ele încearcă să pară… cealaltă.

Între modă și amenajări interioare linia de demarcație este în ultima vreme undeva între transparent și inexistent. Poate doar beneficiarul final mai reprezintă diferența, pentru că se presupune că știm care e care. Human versus Non-human, dar și asta e pe cale de schimbare.

Ideea nu e nouă. În 2006, când Capellini (companie italiană producătoare de mobilă) a lansat pe piață scaunul “Rive Droite”, tapițat cu țesătură semnată Pucci, o lume întreagă întâi l-a fotografiat apoi a afirmat senin că scaunul este atât de sexi încât ai vrea să-l porți.

scaune-rive-droite-capellini

Direcția nu s-a schimbat: designul de produs a devenit mai sexi ca oricând, iar designerii de modă sunt interesați să-și folosească talentul hiper-aclamat pe tărâmuri noi, pentru că ștergerea acestei linii de demarcație îi face pe zi ce trece mai convinși că au ceva de spus în designul de produs. Dar chiar așa, oare au ceva de spus? Oare faptul că au desenat rochia de seară perfectă sau cizmele sezonului îi face suficient de interesanți pentru ai lăsa să ne intre în case, să ne schimbe canapeaua, perdeaua de baie și lingurițele din bucătărie? Oare felul în care alegem să ne amenajăm sufrageria poate să fie la fel de efemer ca hainele pe care le purtăm?

Evident, acum trebuie să spun un truism, n-am ce face: unora le iese mai bine. Sunt designeri de modă care trec cu o grație incredibilă de la foarfeca de croitorie la șublerul de tâmplărie. John Rocha a descoperit că știe cum să ne facă să vedem cristalul altfel. A decis să încerce, iar colecțiile de pahare create pentru Waterford i-au creat o reputație solidă în domeniu. Când Missoni scoate pe piață o linie de lenjerie de pat, știi sigur că nu e doar o modă trecătoare și că vor deveni bunuri de familie care vor trece cu eleganță de două-trei generații. Sigur, aici n-ar fi rău și ceva discernământ. Adică e posibil să nu ai nevoie de încă o lumânare parfumată doar pentru că poartă același nume (etichetă) cu rochia ta preferată.

lenjerie-de-pat-missoni

Există o diferență între a-ți folosi numele pentru marketing și promovare și a crea ceva pentru că acel obiect nu a mai fost făcut în forma sau din materialul din care te-ai gândit să-l faci. Uneori un nume pe cea mai banală pernă o poate vinde. Dar aici suntem încă în domeniul modei. Moda este strălucitoare, atrage, este sexi și mai ales, VINDE. Dar rețetele ei, oricât de savuroase, nu merg chiar oricând. Pe scurt, poți abandona fără remușcări o fustă lalea după doar un sezon, este un gest mult mai decent decât să îți arunci canapeaua pentru că acum se poartă dungile, iar a ta este cu buline. Durabilitatea unei piese de mobilier se judecă după alte criterii, și un cumpărător ar trebui să perceapă momentul în care a trecut frontiera dintre o lume și alta.

Globalizarea nu este doar un fenomen socio-politic; globalizare trăim în cele mai mărunte acțiuni de zi cu zi. Acum, totul se poate face cu orice (ha! să vedem cum mă contrazici!). Asta e o frază cool și probabil reală. De putut se poate. Totuși, dacă „a mers” nu înseamnă și că rezultatul este utilizabil sau frumos.

cabinet-aquario

În fiecare an, în mai, la Londra se desfășară Conferință anuală “Fashioning the Modern Interior – curente în modă și cum să le transformi în interioare cu un look trendy”. Da, există o conferință anuală. Conferința despre care aminteam abordează niște direcții foarte deștepte, cum ar fi extinderea conceptului de lifestyle, influența mass-media asupra fenomenului, influența modei asupra identității casei și a proprietarului, influența consumerismului asupra designului… și ne oprim din enumerare pentru că deja dezbaterea se anunță prea academică. Realitatea este că, dacă admiri în colecția toamnă/iarnă de la Dior un costum bărbătesc, s-ar putea ca până la primăvară să găsești un fotoliu cu țesătura identică. Transferul dintr-o lume în cealaltă se face cu viteza luminii. E vorba în același timp și de a face distincția între a fi „la modă” și a fi ”de design”, pentru că sunt două concepte extrem de diferite. Unul vorbește despre o clipă decupată în timp, un instantaneu, celălalt despre funcționalitate-utilitate estetică. Dacă nu te-ai născut deja plicitisit și nu ai contul în bancă al unui magnat din Emiratele Arabe, s-ar putea să nu-ți convină că noua ta canapea a devenit passé în timp ce încă se află în tirul care o livrează. Cam asta se întâmplă cu cealaltă jumătate a universului despre care vorbim – fabuloasa, strălucitoarea și himerica lume a modei.

canapea-chesterfield-catifea

Giulio Cappellini știe că nu e suficient pentru un produs de mobilier să acapareze câteva pagini într-o revistă glossy și refuză să producă sau să vândă obiecte care astăzi țin prima pagină, iar mâine nimeni nu știe că au existat. Face afirmații de adevărat guru al designului și dacă le citești a doua oară, există o mare tentație să îi devii adept: “Azi trebuie să fii contemporan, nu modern; nu este vorba despre bestsellers, ci despre long-sellers.” Revenim, deci, la ce spuneam mai sus: durata de viață a fotoliului tău preferat nu are voie să intre în competiție cu cea a balerinilor argintii. Pur și simplu nu e o situație viabilă.

Nu doar designerii de modă vor să îți intre în case. Fenomenul este cu dublu sens: mari designeri de produs – Phillipe Stark sau Mark Newson – încearcă mai nou să te îmbrace sau să te trimită la jogging în pantofi cu semnătură.

phillipe-stark-designer-fashion

Acest transfer poate avea pe termen lung unele influențe și asupra stilului tău vestimentar. Mai precis, s-ar putea să te transforme din fashion victim cu discernământul alterat de numele de pe etichete într-o persoană cu un gust bine definit, care știe ce haine au clasă și care au doar o campanie bună de marketing. Să-ți înțelegi stilul este fundamental, iar amenajarea unei case te obligă în primul rând să te gândești la ce îți place – sau cel puțin așa credem noi că faci, din moment ce citești un blog de design interior. E mai puțin intuitiv, dar nu de multe ori, luată de valul de informații și de oferte agresive, poți uita că nu ai suferit în viața ta nuanța de albastru electric sau canapelele din piele și ești în pericol să-ți decorezi casa ca și cum nu ar fi a ta. Evident, atenția este sporită când vrei să cumperi un pat, o investiție în sine, față de situația în care cauți doar o curea mov. Iar acum, când designul de interior începe să te asalteze cu genul și volumul de oferte cu care erai obișnuit în modă, doar că la alte prețuri și dimensiuni, s-ar putea să dezvolți ceva mai mult simț critic per ansamblu, adică aplicabil și atunci când îți cumperi o pereche de cizme.

pat metalic

Fondatorul brandului Red or Dead, Wayne Hemingway, a dus conceptul și mai departe.  Nu se mai încurcă cu canapele, noptiere și tapet, ci creează… case. Nu doar design, arhitectură în toată regula. Un exemplu perfect de creator polivalent, pentru că „sunt lucruri în viață mai importante decât moda”. Spune un designer de modă.

În concluzie… nu e cazul să tragem nicio concluzie, pentru că nu avem de-a face cu rezolvarea unei situații. Finalul este deschis și asta e bine, tot ce e nou stimulează mintea și o minte stimulată va crea noutăți. Dar, ca să privești acest cerc de interdependențe nu din centrul vârtejului, ci de deasupra, trebuie să-l cunoști și să-l înțelegi. Presiunea e mare, trebuie să ții pasul cu atâtea curente de modă, artă, lifestyle încât la un moment dat s-ar putea să te simți copleșit. Nu uita deci că totuși tu decizi, și cândva, înainte de tot acest haos informațional, știai destul de sigur ce-ți place, ce-ți dorești și ce-ți lipsește. Așa că, dacă simți că o veioză influenţează benefic echilibrul tău spiritual, nu te mai întreba de zece ori dacă îți place pentru că e frumoasă sau pentru că e Versace și pur și simplu cumpăr-o!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

*